Таксі-легенди з різних куточків світу

На дорогах усіх країн світу були і залишаються невід’ємною частиною таксі. В одних країнах таксі – комфортабельний транспорт для заможних городян, в інших звичний і не дуже дорогий транспорт для будь-кого. 

Лондонські кеби розпочали історію таксі ще в кінці 1890-х, випущені фірмою London Electrical Cab Co, вони замінили галасливі вози електричними машинами. Однак вони не виправдали покладених на них сподівань і стали за декілька років роботи причиною безлічі аварій. На початку XX століття машини Berseys покинули службу.

Автомобіль з бензиновим двигуном Prunel став першим лондонським таксі. Парки таксомоторів поповнювався французькими Unic і Citroen, Vauxhall і шотландськими автомобілями William Beardmore, місцевими Morris-Commercial, а пізніше цілим рядом моделей Austin.

Саме лондонський кеб Austin FX3 потім став чи не найбільш упізнаваним таксі в світі, він випускався десять років з 1948 по 1958 рік. Пізніше його змінила модель FX4 – з дизелем Austin і коробкою-автоматом, хоча механічна трансмісія була доступна як опція. На диво вона була найбільшою довгожителькою і випускалася різними компаніями аж  до 1997 року. Світ побачило близько 75000 машин, хоч звичайно вони постійно модернізувались.

Уже в ХХІ столітті владою Лондона було оголошено конкурс для пошуку наступника легенди. А все тому, що було вирішено зробити таксі екологічнішим. Хороші шанси на перемогу мав Nissan на базі фургона NV200. Але Geely (Китай) все ж вирвала перемогу, вона разом з компанією, яка випускає лондонське таксі з 1984 року – London розробила гібрид TX5, який мав можливість пересуватись як з бензиновою “четвіркою”, так і виключно на електротязі. Перші моделі з’являться протягом декількох років, при цьому китайський виробник планує створити цілу серію моделей на базі TX5.

А що ж в Америці? Електромобілі Morris and Salom Electric Wagon and Carriage Company катались по вулицям Нью-Йорка  ще в кінці ХІХ століття. Початок ХХ століття на ринку таксі з’явились французькі авто, а вже після 1920 року в справу включилися Ford і General Motors. Почалось суперництво,чимало моделей таксі випускали як на GM (зокрема, під маркою Chevrolet),так і на «Форді», але на сьогодні не менше 80% таксі Нью-Йорка випущені компанією Ford.

У планах є відродження класики – Checker Motor Cars. Однією з перших нових моделей має стати шестидверний лімузин для корпоративних клієнтів або готелів.

При чому колись чималий успіх мали седани Checker Cabs, які вироблялись компанією Морріса Маркіна – американського бізнесмена російського походження. Але найзнаменитіші таксі Нью-Йорка – це Ford Crown Victoria, які крім таксі відзначились службою в поліції.

Вулиці Нью-Йорка яскравіють жовтими або зеленими таксі, які в свою чергу відрізняються правилами роботи. Жовтий колір таксі з’явився ще на початку 20 століття, це давало змогу зробити їх максимально помітними в потоці. Проте до 60-х років таксі можна було побачити будь-якого кольору – закон про жовтий колір для офіційних перевізників (щоб відрізняти їх від неофіційних) був прийнятий тільки в 1967 році.

У яскравому Токіо на фоні нових винаходів та ультрасучасної архітектури класикою залишається тільки таксі. Справжні символи токійського таксі до сьогодні залишаються седани Toyota Crown Comfort і Nissan Cedric, хоча звичайно під замовлення Вам подадуть навіть лімузин. Ці моделі почали випускатись більше 20 років тому,наразі – виключно для потреб таксопарків.

Nissan Cedric випускається з 1987 року, повна назва Cedric Crew Taxi і оснащується переднім приводом, 85-сильним 4-циліндровим моторчиком і простеньким автоматом. ЇЇ особливість – водій має змогу відкрити задні двері за допомогою спеціальної ручки спереду. Її конкурент від «Тойоти» – Crown Comfort – був розроблений спеціально для роботи в таксі в 1995 році. Крім роботи на таксі «Краун Комфорт» використовується в японських автошколах.

Місто Мехіко має таксопарк понад 100 000 машин, який вважається одним з найбільших в світі. Ще в далекому 1970 влада міста вирішила замінити великі та прожорливі машини на компактні дешеві моделі, щоб зробити таксі доступнішим для клієнтів. Для цього було закуплено сучасні Nissan Tsuru (він же Sentra – на фото вгорі).

Хоча і до сьогодні візитною карткою місцевих таксистів є Volkswagen Sedan – ті самі класичні Жуки Beetle Type 1, закуплені ще в 70-х. Уже після 1990 року владою було прийнято рішення перефарбувати громадський транспорт в зелений колір, переслідуючи ідеї екологічності. Тому зелених «Жуків» і сьогодні можна зустріти в Мехіко.

Найекзотичніші таксі можна  зустріти саме на вулицях Куби – країни-музея ретро-автомобілів під відкритим небом. Більше 50 років ніякі комерційні операції з авто на Кубі не можливо було провести без дозволу влади, купівля нового авто була взагалі нереальна. А все тому, що після революції з 1959 року на острові діяла заборона на імпорт машин і мало не єдиним постачальником транспорту був СРСР.

Тому всілякі ретро авто, завезені до Куби з Америки ще в першій половині ХХ століття і зараз можна зустріти на вулицях міст.. Кожна друга працює на таксі або використовується для перевозки туристів. Оскільки і купівля запчастин була за гранню фантастики, то під капотом будь якого Chevy 1953 року можна виявити «вазовський» мотор.

В голландському таксопарку є як Тесли, так і інші електрокарі. Влада Амстердаму реалізує екологічну програму по заміні традиційних таксі на електромобілі.

В столиці Нідерландів раніше таксисти катались лише на Nissan Leaf, але в минулому році до них приєдналися одразу сотня Tesla Model S. Найпопулярніше місце, де можна побачити цих красунь – аеропорт Схіпхол, кількість яких на сьогоднішній день наближається вже до двохсот.

У Південно-Східній Азії кожен турист хоч раз катався на тук-туках (або моторікшах), при цьому їх по праву можна вважати атракціонами для дорослих – як правило, їх водії перетворюють кожну поїздку в захоплюючу пригоду. І ціна радує. Моделей, які використовуються для побудови тук-туків, звичайно, не злічити. 

Найшвидше таксі в світі – «Ринг-таксі». І їздить воно по знаменитому Нюрбургрингу (гоночна траса в Німеччині). В якості таксі на треку в різні часи використовувалися BMW M3 і M5 попереднього покоління. Тепер на трасі працює BMW M5 останнього покоління. І якщо вам дуже пощастить, то за кермом вашого таксі буде «Королева Кільця» Сабіна Шміц. «Ринг-таксі» функціонує з квітня по жовтень, в одному автомобілі можуть перебувати до трьох осіб. Проїхати одне коло таким таксі коштує 225 євро за машину.

Модель Hindustan Ambassador завжди можна побачити тільки з «шашечками». Вона випускається з 1957 року на базі англійської Morris Oxford III, саме її називають «королевою доріг Індії». Не дивлячись на те, що багато екземплярів відносно недорогої моделі (приблизно 10 тисяч доларів) місцевого виробництва закуповувалися саме для таксі, новий екологічний закон 2011 року фактично зупинив продажу Ambassador. Адже з 1950-х конфігурація авто майже ніяк не змінювалась і не відповідає жодним екологічним вимогам. Всі намагання врятувати Hindustan Motors, встановивши на неї більш сучасний дизель ні до чого не призвели, тому випуск її припинився повністю. Хоча треба дивитись реально на речі, до цих пір в Мумбаї і Калькутті роз’їжджають красені «Амбасадори».

А буває також і жіноче таксі. В еміраті Дубай з 2007 року існує спеціальний сервіс «жіночого» таксі – тільки для жінок (або жінок з дітьми). Рожеві красуні з водіями виключно жінками, які пройшли спеціальну підготовку і мають тривалий стаж. Тому поїздка на таких авто є максимально безпечною.